Savaşı Kazanmak İçin Üretilmişlerdi! I. Dünya Savaşı’yla Hayatımıza Giren 10 Teknolojik Gelişme

Büyük Savaş olarak da anılan 1. Dünya Savaşı süreci korkunç bir trajedi zamanıydı. Aynı zamanda toplum üzerinde kalıcı etkisi olacak olan bazı icatlara da habersizce yol açmış oldu. Geliştirilmeye çalışılan silahlar için veya o silahları taşıyabilmek uğruna bugün hala kullandığımız bazı ulaşım teknolojileri hayatımıza girmiş oldu. Hatta x-ray cihazları bile savaş sırasında bulunarak sağlık sektörüne adım attı. Gelin birlikte 1. Dünya Savaşı sayesinde gelişme kaydedilen teknolojilere bir bakalım. ?

Kaynak: https://www.mentalfloss.com/article/3…

1. Tanklar

1914’te Avrupalı generallerin çoğunun planladığı saldırı atağı karşı tarafın beklenmedik gücü ile birden savunmaya dönüştü. Toplu tüfek ateşini güçlendiren, makineli garip aletler gördüler. Bu tank idi. 1900’lerden sonra dünyayı fırtınaya sürükleyen ve binlerce can alan bu alet tıpkı bir otomobil şeklinde çalışıyordu.

Bu ağır zırhlı araç, silah ateşi karşısında bile ilerleyebiliyordu. Bu aletin arazi özelliği geliştirilerek tank doğmuş oldu.

2. Alev Silahları

Bizanslılar ve Çinliler Orta Çağ’da alevli malzeme fırlatan silahlar kullansalar da, modern bir alev makinesinin ilk tasarımı 1901’de Richard Fiedler tarafından Alman Ordusuna sunuldu ve cihazlar 1911’de test edildi. Ancak gerçek potansiyelleri savaş sırasında fark edildi. 

Düşman askerlerinin siperlerin kenarlarına oyulmuş delikler açması ve orada saklanması stratejisine karşı kullanıldı. El bombalarının aksine, alev makineleri o deliklerdeki askerleri ‘etkisiz hale getirebiliyor” yani diri diri yakabiliyordu.

3. Zehirli Gaz

Zehirli gaz savaş için kullanılmaya başlandığı ilk andan itibaren yıkıcı sonuçlara yol açtı. Almanların Bolimov Savaşı sırasında 31 Ocak 1915’te yaptığı gaz saldırısı ile zehirli gazın kullanımı başlamış oldu. 

Kimyasal ‘silahların’ ilk başarılı kullanımı ise 22 Nisan 1915’te yine Almanların Fransız siperlerine klor gazı püskürttüğü Ypres yakınlarında meydana geldi. Ardından genel olarak 1. Dünya Savaşı boyunca her iki taraf da yeni bir buluş olan gaz silahlarını kullanmaya başladı.

4. İzli Mermiler

Geceleri nereye ateş ettiğini görmenin bir yolunu arayan İngilizlerin işini izleyici mermilerin icadı kolaylaşmıştı. Fosforlu bir iz bırakan ve az miktarda yanıcı madde yayan bu mermiler “düzensiz” olduğu ve 100 metre sınırı olduğu için aslında o kadar da kullanışlı değildi. Ancak 1916’da geliştirilen ikinci modeli daha iyi çalışıyordu. İçindeki yanıcı madde hidrojeni tutuşturabiliyordu, bu da onu, zeplinleri patlatmak ve karşı tarafı savunmasız bırakmak için mükemmel hale getirdi.

5. Hava Trafik Kontrolü

Uçuşa geçtikten sonra pilottan haber alınamıyor olması düzgün işgal edip etmediklerini bilemedikleri için taraflar arasında sorunlara yol açıyordu. Bu durum ABD Ordusunun çabaları sayesinde değişti.

1916’da teknisyenler 140 mil mesafeden bir telsiz telgrafı gönderebildiler. Uçuştaki uçaklar arasında telsiz telgraf mesajları da değiş tokuş edildi. Son olarak, 1917’de, uçuştaki bir uçaktan yerdeki bir operatöre radyo ile bir insan sesi iletmeyi başardılar. Böylece hava trafiği kontrolü ortaya çıkmış oldu.

6. Su Altı Bombaları

Denizaltı tehdidiyle savaşmanın bir yolu bulunmaya çalışılıyordu. Çözüm, temel olarak bir mancınık kullanılarak bir geminin güvertesinden fırlatılabilen bir su altı bombası olan derinlik yüküydü. Derinlik yükleri, su basıncını ölçen hidrostatik bir tabanca ile belirli bir derinlikte patlayacak şekilde ayarlandı ve derinlik yükünün fırlatma gemisi de dahil olmak üzere yüzey gemilerine zarar vermeyeceğinden emin olundu. Fikir 1913’te çizildikten sonra, ilk pratik derinlik yükü olan D Tipi, Ocak 1916’da Kraliyet Donanması’nın Torpido ve Maden Okulu tarafından üretildi. Derinlik hücumuyla batan ilk Alman denizaltısı, 22 Mart 1916’da imha edilen U-68idi. Yüklerin ardından geliştirilerek denizaltı ortaya çıkmış oldu.

7. Hidrofonlar

Denizaltı için su altında çalışabilecek bir mikrofon gerekiyordu. İlk hidrofon, 1914 yılında Titanik felaketinin ardından, buz dağlarını bulmanın fikri üzerinde çalışmaya başlayan Kanadalı bir mucit olan Reginald Fessenden tarafından icat edildi. Ancak, mesafeyi söyleyemediği için sınırlı kullanımdaydı.

Hidrofon, minerallerde tutulan elektrik yüküne dayanan bir ultrason dönüştürücüsü icat eden Fransız Paul Langevin ve Rus Constantin Chilowsky tarafından daha da geliştirildi. Bir sualtı nesnesinin hem uzaklığını hem de yönünü göstermeyi başararak kullanıma girdi.

8. Pilotsuz Hava Araçları (Drone’lar)

İlk pilotsuz hava aracı, ABD Donanması için 1917’de iki mucit Elmer Sperry ve Peter Hewitt tarafından geliştirildi ve başlangıçta onu bir hava bombası olarak tasarlamışlardı. 12 beygir gücünde bir motoru vardı. İrtifayı belirlemek için jiroskoplar ve barometre ile dengelenerek yönlendirildi.

Tarihte ilk insansız uçuş 6 Mart 1918’de Long Island’da gerçekleşti. Uzaktan radyo kontrolünü entegre etmeye çalışarak daha fazla geliştirmeye çalıştılar. Savaştan birkaç yıl sonra, Donanma 1925’te ilgisini kaybedene kadar deneyler devam etti.

9. Seyyar X-ray Cihazları

Milyonlarca askerin ağır yaralanmalara maruz kalmasıyla, savaş sırasında yeni harika tıbbi teşhis aleti olan röntgene açıkça büyük bir ihtiyaç vardı. Ancak bunlar çok büyük makinelerdi.

Savaşın başlamasından hemen sonra Fransız ordusu için mobil röntgen istasyonları oluşturmaya çalışan Marie Curie Ekim 1914’e gelindiğinde, birkaç arabaya ve küçük kamyonlara röntgen makineleri yerleştirmişti. Savaşın sonunda bu “radyolojik arabalardan” veya “Küçük Curilerden” 18’i operasyonda idi.

10. Uçak Gemileri

Hareket halindeki bir gemiden ilk kez bir uçak fırlatıldığında, Mayıs 1912’de Komutan Charles Rumney Samson güvertesindeki bir rampadan uçağa pilotluk yapmıştı. Ancak Hibernia gerçek bir uçak gemisi değildi, çünkü uçaklar güvertesine inemiyordu. Suya inip geri alınmaları gerekiyordu. Bu da tüm süreci önemli ölçüde yavaşlatıyordu.

İlk gerçek uçak gemisi, İngiliz donanma tasarımcıları tarafından bulundu. Uçakları hem fırlatıp hem de indirebilecek uzun bir platform inşa ettiler. Kalkış ve inişlere daha fazla yer açmak için uçaklar, hala modern uçak gemilerinde olduğu gibi pistin altındaki hangarlarda saklandı. Böylece uçak gemileri de tarihte yerini almış oldu.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir