Yapay zeka dünyasının tartışmasız lideri OpenAI, kendini ticari bir paradoksun ortasında bulmuş durumda. Şirket, üretken yapay zeka araçlarına yönelik web trafiğinin yaklaşık %80’ini tek başına domine eden ve değeri 500 milyar dolar civarında olduğu bildirilen dev bir başarı hikayesi yazsa da, mali tabloları devasa bir krizin sinyallerini veriyor.
Şirketin kazandığı paranın yaklaşık üç katı kadar zarar ettiği bildiriliyor ve bu durum, yapay zeka sektörünün karlılığa giden zorlu yolunu gözler önüne seriyor.
The Information’ın geçen ay yayımladığı bir rapora göre, OpenAI 2025’in ilk yarısında 4,3 milyar dolar gelir elde ederken, aynı altı aylık dönemde kaydedilen net zarar ise tam 13,5 milyar dolar oldu. Bu devasa zararın yarısından fazlası, “dönüştürülebilir faiz haklarının yeniden değerlemesinden” kaynaklanıyor, yani milyarlarca dolarlık dönüştürülebilir öz sermaye ihraçlarını kapsayan muhasebesel bir yükümlülüğü içeriyor. Ancak asıl problem, operasyonel maliyetlerde yatıyor. Financial Times’a göre, bu öz sermaye yükümlülükleri hariç tutulduğunda bile, OpenAI yılın ilk yarısında yaklaşık 8 milyar dolar işletme zararı kaydetti.
Şirketin yıllık tekrarlayan gelirinin (Aylık Abonelikler) 13 milyar dolar olduğu tahmin edilse de, bazı analistler bu sayının geleceğe yönelik bir tahmin olduğu ve şüpheyle karşılanması gerektiğini söylüyor. Bu tekrarlayan gelirin yaklaşık %70’ini oluşturan ChatGPT kullanıcı tabanının çok küçük bir kısmı ödeme yapıyor.
800 milyon kullanıcının yalnızca %5’i ücret ödüyor
ChatGPT’nin 800 milyonu aşan aktif kullanıcı sayısına rağmen, Financial Times’a konuşan üst düzey bir yöneticiye göre kullanıcıların yalnızca yüzde 5’i (yani yaklaşık 40 milyon kişi) ücretli abonelik kullanıyor. Bu oran, yapay zeka için para ödemeye istekli olanların yüzdesi açısından aslında sektör ortalamasının bile üzerinde. Örneğin, yatırım şirketi Menlo Ventures, üretken yapay zeka hizmetlerini kullanan toplam 1,8 milyar kişinin sadece %3’ünün ödeme yaptığını hesaplıyor.
Menlo Ventures, bu büyük kullanım ve düşük ödeme farkını büyük bir fırsat olarak görse de, yapılan bir başka araştırma iyimserliğin sınırlarını gösteriyor: Katılımcıların yalnızca %8’i yapay zeka araçları için ek ücret ödemeyi düşüneceğini belirtiyor.
Geleceğe yatırım devam ediyor
OpenAI, bir yandan karlılıkla mücadele ederken, diğer yandan geleceğin yapay zeka altyapısına devasa taahhütlerde bulunuyor. Financial Times’ın aktardığına göre, CEO Sam Altman, on yılın sonuna kadar AMD, Broadcom, Nvidia ve Oracle gibi teknoloji devlerinden 1 trilyon dolardan fazla bir maliyetle 26 gigawatt’tan fazla veri merkezi kapasitesi satın almayı hedefliyor.
Bu devasa harcama planı, OpenAI’ye GPU kredileri şeklinde 100 milyar dolar yatırım yapacağını açıklayan Nvidia gibi şirketler tarafından da destekleniyor. Ancak birçok uzman, bu dairesel yatırım ve harcama döngüsünün, yapay zeka pazarında bir balon riski yarattığı konusunda uyarıyor.
OpenAI’nin karlılığa giden yolu sadece aboneliklerden geçmiyor. Şirket, başlangıçta CEO Sam Altman tarafından reddedilen, ancak şu anda değerlendirilen e-ticaret entegrasyonları ve reklamlar aracılığıyla komisyon alma gibi teorik gelir akışlarını da araştırıyor.
Ancak otomatik e-ticaret entegrasyonları ve reklam destekli modellerin başarılı olması kolay değil. Rakip yapay zeka arama motoru Perplexity, reklam gelir planını yeniden değerlendirmek için yeni reklam veren kabulünü yakın zamanda durdurmak zorunda kaldı.